‘Print is hot’ bloklettert Lokaal, het magazine van de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten. Op de cover: de trotse redactie van Ch!pka, het nieuwe informatieblad van Stad Aalst, waarvoor Stapel het concept bedacht. Eerder haalden we ook al 3600, het magazine van Stad Genk, door onze molen. En binnenkort voegen we daar nog een derde stad aan toe.
In digitale tijden stellen heel wat steden de rol van hun informatieblad in vraag. Sommige gooien de papieren versie radicaal overboord. Andere gaan op zoek naar een nieuw concept dat beter aansluit bij de informatienoden van de digitaal geletterde burger. Een stadsmagazine hoeft vandaag niet langer volledig te zijn. Online kanalen zijn beter geplaatst om burgers met vragen snel en efficiënt naar de juiste informatie te leiden. Zo krijgt het printmagazine meer ademruimte om de lezer te prikkelen met sterke verhalen. Steden als Aalst en Genk hebben dat alvast goed begrepen.
Stad Aalst
Stad Aalst informeerde de burger sinds jaar en dag met de tweewekelijkse informatiekrant Denderend Aalst. Het stadsbestuur maakte begin dit jaar de overstap naar een maandelijks magazine en klopte bij Stapel aan om de redactieploeg op weg te helpen. Dat deden we door een bladstructuur uit te werken die Aalst op de kaart zet als een dynamische stad waar het goed om leven en werken is. Het nieuwe stadsmagazine Ch!pka vertelt niet zonder meer wat het stadsbestuur allemaal doet, maar maakt het tastbaar aan de hand van herkenbare verhalen, waarin de Aalstenaar een centrale rol speelt.
Stad Genk
In Stad Genk houden de burgers de vinger aan de stedelijke pols via het maandelijks infoblad 3600. Ook dat was aan een upgrade toe, en dus goot Stapel de bestaande ingrediënten in nieuwe receptuur. We bedachten een wervende bladstructuur die rekening houdt met alle interne gevoeligheden en waarmee het interne redactieteam uit de voeten kan. In één adem deden we die oefening nog eens over voor het personeelsblad ogen(k)blik, het jongerenmagazine Potloodje en de seniorenpublicatie Horizon.
En ook?
En aangezien stadsbesturen al eens graag over de eigen grenzen piepen, mogen we binnenkort een derde stadsmagazine op ons lijstje afvinken. Eentje waar we nu al een beetje trots op zijn, maar waarover we graag nog even geheimzinnig doen. De ambities zijn groot, de verwachtingen evenzeer. Wordt vervolgd…
Ook voor jouw magazine gaat Stapel graag in brainstormmodus. Alles begint met een vrijblijvende babbel.